Sosialt entreprenørskap

toppbanner_SE2

 

DigiKo AS bunner i et ønske om å utnytte felles kunnskap og evner innenfor foto, PR og journalistikk til å fortelle de gode historiene for både store og små kunder. Vi sikter mot å skape et miljø der både mennesker med nedsatt funksjonsevne og/eller lite arbeidserfaring kan få utnyttet sine evner.

Regjeringens gründerplan definerer sosialt entreprenørskap på følgende måte:

«Sosiale entreprenører forsøker å løse sosiale utfordringer og samfunnsproblemer på nye og innovative måter. Sosiale entreprenører benytter forretningsmetoder for å skape verdi og i noen tilfeller for å skalere deres sosiale innsats. I denne gruppen inngår både levebrødsforetak og gründere med vekstambisjoner.»

Dette er noe vi i DigiKo brenner sterkt for, og noe som er en av våre kjerneverdier. Liv Maren ble diagnostisert med Multippel Sklerose som 25-åring. Redusert bevegelighet og stresset journalistyrket førte med seg gjorde henne sykere og bidro til at hun forlot journalistyrket. Etter lengre tids sykemelding har hun innsett at hun savner å være kreativ, men også at hun aldri vil kunne komme tilbake i en fulltidsjobb igjen.

Som Liv Marens venninne og sjef kjenner jeg hennes kapasitet og leveringsevne. Jeg vet at om hun får en powernap når hodet er «fritert», så kan hun fortsette der hun slapp en snau time senere og levere glimrende resultater. Slik får hun mulighet til å jobbe så mye hun kan – noe som ser ut til å ligge på rundt 50%. Vi har tett dialog med både oppfølgingsenheten Frisk og NAV og sammen vil vi finne en balanse til det beste for alle parter.

DSC_5225_1200
Foto: Bernt Andreassen

Jeg håper jeg kan inspirere andre bedrifter til å vurdere en slik tilnærming.

I likhet med Liv Maren er det mange mennesker som faller utenfor. Mennesker som har en restarbeidsevne de ikke får benyttet fordi de ikke passer inn i A4-boksen arbeidslivet er bygget på. Flinke folk som ønsker å jobbe, men som trenger litt oppfølging med tilpasning av arbeidstid eller lignende. Min drøm er å kunne hjelpe flere mennesker på denne måten.

Vi skal levere topp kvalitet i alle ledd, og leveransen til våre kunder skal møte til deres forventning og mer til. Gode resultater vil generere økt kundebase, som igjen gir oss mulighet til å vokse og skape flere arbeidsplasser. Arbeidsplasser som skal fylles av faglig sterke, kreative og arbeidsomme mennesker – uavhengig om de passer inn i a4-boksen eller ikke. Jeg håper jeg kan inspirere andre bedrifter til å vurdere en slik tilnærming, slik at vi sammen bidrar til et kollektivt løft for å få mennesker som gjerne vil jobbe inn igjen i arbeid, men som trenger noen tilpasninger for å klare det.

Jeg håper du også blir inspirert og vil være med på dette løftet, enten det er ved å bruke oss som din innholdsleverandør, eller å ta tilsvarende grep i din egen bedrift. Har du noen tanker rundt sosialt entreprenørskap – enten for egen del, eller hvordan vi kan gjøre det ennå bedre, vil jeg gjerne høre fra deg.

Vi snakkes!

/Liv-Runi